L’ÚNICA MESURA CORRECTORA EFICAÇ ÉS L’ELECCIÓ DEL TRAÇAT NORD I NO LES MESURES INÚTILS QUE PROPOSA LA CONSELLERIA
El partit verd EQUO, davant l’anunci d’una possible imminent publicació de la DIA del vial Cabanes-Orpesa, i les notícies publicades sobre la possibles mesures que contempla, valora que la Conselleria, forçada per la situació, proposa una sèrie de mesures correctores del traçat sud que són absolutament ineficaços i que intenten justificar el injustificable.
EQUO recorda que l’opció nord del vial és més barata, cosa essencial en època de crisi, no té repercussions mediambientals, no veient-se afectats ni el Desert ni l’ecosistema cavernícola, té els mateix quilòmetres i comença en el mateix lloc que l’opció sud i pot acabar en li mateix lloc amb una petita modificació (en zona de tarongers, sense afecció mediambiental).
Les mesures correctores propostes per a l’opció sud encareixen enormement el traçat i no serveixen per res. En lloc de voladures, segons la premsa, proposen una màquina fregadora, com es va fer a Barcelona amb l’AVE i que més despreniments i vibracions no va poder produir; proposen un asfalt que produïsca menys contaminació acústica sobre el Desert, en l’opció nord és inexistent aquesta contaminació al Parc Natural; proposen una sèrie d’actuacions i obres per a reconduir aigües i residus, una cosa absolutament ineficaç en cas d’accident que afectaria greument a l’ecosistema cavernícola.
Però si sobre totes les altres destaca una mesura correctora, és aquella que assenyala que quan ens trobem amb una cova es paralitzarà l’obra allí i s’estudiarà la cova. És a dir, la Conselleria no té ni idea de les coves amb les quals es va a trobar (quin estudi d’impacte ambiental) però ja ha decidit com serà la solució: continuar amb l’obra passe el que passe. Estudiar i continuar, gens d’oblidar-se d’un traçat nefast a nivell mediambiental i eligir l’opció nord que compleix les mateixes funcions i les afeccions de les quals són infinitament menors, per no parlar de diners públics.